Üniversite Senatosunun 15.10.2024 tarih ve 19 nolu toplantı tutanağının 2. Maddesinin ekidir.
T.C.
GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ İŞLETME YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu yönergenin amacı; Gaziantep Üniversitesi İktisadi İşletmesinin kuruluşu, kapsamı, faaliyet alanları, idari ve mali işlemlerin yürütülmesi, yönetim ve denetim ilkeleri ile görev alacak personelin niteliklerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu yönerge hükümleri; Gaziantep Üniversitesi İktisadi İşletmesi tarafından işletilen ve işletilmesi planlanan tüm birimlerin faaliyet ve hizmetlerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönerge, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14 ve 47. maddeleri, 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 32/(c) maddesi, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 191 inci maddesi, Maliye Bakanlığınca 30.12.2005 tarih ve 26039 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller” ve Maliye Bakanlığınca 07.07.2017 tarih ve 30117 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu Sosyal Tesislerinin İşletilmesine İlişkin Tebliğe” dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu yönergede geçen;
Birim: İktisadi işletme bünyesinde faaliyet gösteren sosyal tesis ve işyerlerini ifade eder.
Birim Sorumlusu: İktisadi işletmeye bağlı birimlerde hizmetin aksamadan yürütülmesini sağlayan, bu işlemlerle ilgili olarak doğrudan işletme müdürüne karşı sorumlu olan görevliyi,
Denetleme Kurulu: İktisadi İşletme Denetim Kurulunu,
İktisadi İşletme birimleri: Mal ve hizmet üretimine ilişkin faaliyetlerin sürdürülebilmesi için, Gaziantep Üniversitesine bağlı olarak kurulmuş Üniversite özel bütçesi ve Döner sermaye işletmesi dışında tüzel kişiliği olmadan Üniversite tüzel kişiliği altında faaliyet gösteren, MÂVERA Kongre ve Sanat Merkezi, SPORİUM Sağlıklı Yaşam ve Spor Merkezi, Turizm Uygulama Oteli, Seyirtepe Sosyal Tesisi, Kreş ve Anaokulu ve GAÜN Güneş Enerji Sistemlerini,
Muhasebe Görevlisi: İşletmeye bağlı birimlerin muhasebe işlemlerinin yürütülmesinden ve kayıtlara alınmasından sorumlu olan görevliyi,
İşletme Müdürü: İktisadi İşletme Müdürünü,
Rektör: Gaziantep Üniversitesi Rektörünü,
Üniversite: Gaziantep Üniversitesini,
Yönetim Kurulu Başkanı: İktisadi İşletme Yönetim Kurulu Başkanını,
Yönetim Kurulu: İktisadi İşletme Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, İşletme Adı ve Faaliyet Alanları
Kuruluş
Madde 5- Bu yönergenin yürürlük tarihinden sonra İktisadi işletme birimleri bünyesinde bulunan bütün dayanıklı taşınırlar başka bir işleme gerek kalmaksızın iktisadi işletmeye devredilmiş sayılır. Devredilen taşınırlar muhasebe kayıtlarına alınarak ilgili iktisadi işletme biriminin mali tablolarında yer alır.
İşletme Adı
Madde 6- İktisadi İşletmenin İşletme adı, “Gaziantep Üniversitesi İktisadi İşletmesi”dir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Organlar, Görev, Yetki, Sorumluluk ve Çalışma Esasları
Organlar
Madde 7- İktisadi işletme aşağıdaki organlardan oluşur:
a) Yönetim Kurulu
b) Denetim Kurulu
Yönetim Kurulu
Madde 8-
a) Yönetim Kurulu Rektör tarafından görevlendirilen bir başkan ve iki üye olmak üzere toplam 3 (üç) kişiden oluşur.
b) Yönetim Kurulu Başkanı, Rektör tarafından işletmeye ait faaliyetleri bu yönergede belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip akademik veya idari personel arasından 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre 3 (üç) yıl süre ile, Yönetim Kurulu Üyeleri ise Rektör tarafından aynı yöntemle belirlenecek üniversite akademik ve/veya idari personelinden oluşur.
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 9- Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) İktisadi İşletme hakkında ilke kararlar almak.
b) Uygulamaya yönelik öncelikleri belirlemek, gerekli düzenlemeleri yapmak.
c) İktisadi işletmenin tüm birimlerinde kendi bütçelerinden çalıştırılacak personel ve bu personele ödenecek ücretleri belirlemek ve Rektörün onayına sunmak.
d) Birimlerde üretilen mal ve hizmetlerin bedelleri ile tarife ve esaslarını belirlemek.
e) Satış görevlileri tarafından yapılan tahsilat tutarından iktisadi işletmelerin banka hesabına yatırılacak limitleri belirlemek
f) Ödemeler kural olarak banka aracılığıyla yapılacak olup kasadan yapılacak ödemeler ile ilgili limitleri belirlemek
g) Mali yılda uygulanacak ön ödeme limitlerini belirlemek.
h) Fazla çalışma yaptırılan personele ödenecek fazla çalışma süresi ve ücretlerini tespit etmek.
ı) İktisadi işletmenin yıl sonu itibariyle hazırlanan; faaliyet raporu ve mali tablolarını inceleyip değerlendirmek.
j) İlgili mevzuatı çerçevesinde vergi, resim, harç, sosyal güvenlik primi, kıdem tazminatı ve diğer mali yükümlülüklerin yerine getirilmesini sağlamak.
k) Her yıl ocak ayı sonuna kadar Yapı İşleri Teknik Daire Başkanlığı desteğinde yapılması gereken yapım işleri ile ilgili limitleri tespit etmek ve Rektörlük Makamına bildirmek.
l) Her yıl ekim ayı sonuna kadar İktisadi İşletme Birimlerinin gelecek 3 yıllık bütçe tahminlerini bütçe ilkeleri doğrultusunda yapmak ve Rektörlük Makamına bildirmek.
m) Yönetim Kurulu, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla, yetkilerinden bir kısmını Yönetim Kurulu Başkanına devredebilir. Yetki devri yönetim kurulunun idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Yönetim Kurulu Çalışma Esasları
Madde 10- Yönetim kurulunun çalışma esasları şunlardır:
a) Yönetim Kurulu, ayda bir defadan az olmamak üzere ve Yönetim Kurulu Başkanının gerekli gördüğü hallerde salt çoğunluk ile toplanır.
b) Toplantılara ait gündem, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından belirlenir. Yönetim Kurulu üyeleri gündeme ilişkin önerilerde bulunabilir. Oylamada çekimser kalınamaz. Kararlar çoğunluk ile alınır. Oyların eşit olması halinde başkanın oy kullandığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır. Alınan kararlar karar defterine yazılır ve imza altına alınır.
c) İşletme Müdürü, oy hakkı olmaksızın Yönetim Kurulu toplantılarına katılıp görüş ve öneriler de bulunabilir. Yönetim Kurulunun sekreterya iş ve işlemlerini İşletme Müdürü yürütür.
d) Yönetim Kurulu, yaptığı iş ve işlemlerden dolayı Rektöre karşı sorumludur.
Yönetim Kurulu Başkanının Görevleri
Madde 11- Yönetim Kurulu Başkanı aşağıdaki görevleri yapar.
a) Yönetim Kurulunu toplantıya çağırmak ve Yönetim Kuruluna başkanlık etmek.
b) Yönetim Kurulu üyeleri ile Rektör ve İşletme Müdürlüğü arasındaki eşgüdümü sağlamak.
c) Yönetim Kurulu Başkanı aynı zamanda “Harcama Yetkilisidir’’. Harcama yetkilisi yetkisini sınırlarını açıkça belirtmek koşuluyla Yönetim Kurulu üyelerinden birine veya İşletme Müdürüne kısmen veya tamamen devredebilir. Ancak harcama yetkisi devri, idari sorumluluğu ortadan kaldırmaz.
d) Harcama yetkisi aşağıdaki şartlara uygun olarak devredilebilir:
e) Yönetim Kurulu Başkanı, harcama talimatlarının; kanun, yönetmelikler ve yönerge ile diğer mevzuata uygun olmasından, İktisadi İşletmenin kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasından ve ilgili mevzuata göre yapmaları gereken diğer işlemlerden sorumludur.
f) Yönetim Kurulu Başkanı; İktisadi İşletmenin bünyesinde çalışan personelin görevlendirmelerini yapmaya, bankalarda vadeli ve vadesiz hesaplar açmaya, bu hesaplarda oluşan mevduatların değerlendirilmesi yönünde tüm bankacılık olanaklarını kullanmaya yetkilidir.
g) Yönetim Kurulu Başkanı; geçici görev, kanunî izin, hastalık gibi geçici olarak görevinden ayrılması halinde, Yönetim Kurulu üyelerinden birine vekâlet bırakır.
h) Yönetim Kurulu Başkanı, yaptığı iş ve işlemlerden dolayı Rektöre karşı sorumludur.
Denetim
Madde 12- İktisadi İşletme birimleri, 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu gereğince İç Denetçiler ve 6085 sayılı Sayıştay Kanunu 4/b Maddesi gereğince Sayıştay tarafından denetlenir.
Denetleme Kurulu ve Görevleri:
Madde 13-Denetleme Kurulu, Rektör tarafından Üniversite akademik ve/veya idari personeli arasından 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre görevlendirilen toplam 3 (üç) kişiden oluşur. Görev süresi 3 (Üç) yıldır. Görev süresi biten kurul üyeleri yeniden görevlendirilebilir.
Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) İktisadi İşletmenin, yönerge ve ilgili diğer yasal dayanak ve düzenlemelerdeki hükümlere uygun idare edilip edilmediğini, defter hesap ve kayıtlarının mevzuata uygun tutulup tutulmadığını idari ve mali yönlerden denetlemek,
b) İktisadi işletme bünyesindeki birimleri mali yıl sona erdikten sonra mali yönden denetlemek. Denetim sonucunda hazırlanması gereken raporu en geç şubat ayının sonuna kadar hazırlayarak, dayanak ve belgeleri de eklenmek suretiyle yönetim kuruluna sunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Görevliler
İşletme Müdürü
Madde 14-
a) İktisadi İşletmenin sorumlu müdürüdür. Yönetim Kurulu Başkanına karşı sorumludur.
b) Üniversite personeli arasından, Yönetim Kurulunun teklifi ve Rektörün onayı ile 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre görevlendirilir. İktisadi İşletme Müdürünün, en az lisans mezunu olması gereklidir. Yönetim Kurulunun alacağı kararları icra eder, harcamaları gerçekleştirir. İşletme müdürü görevlendirilmediği durumlarda aynı şartları taşımak ve aynı görevleri yapmak üzere aynı usulle Üniversite akademik veya idari personelleri arasından koordinatör görevlendirilebilir.
İşletme Müdürünün Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 15- İşletme Müdürü aşağıdaki görevleri yapar:
a) Yönetim Kurulu Başkanının ve Yönetim Kurulunun alacağı kararları icra eder.
b) İktisadi İşletmenin tüm birimleri arasındaki gerekli eşgüdümü ve koordinasyonu sağlar.
c) İktisadi İşletmenin yapacağı yazışmalarda Yönetim Kurulunun verdiği yetki çerçevesinde imza atmaya yetkilidir.
d) İktisadi İşletme çalışanlarının amiri sıfatıyla hizmetlerin aksamadan yürütülmesi için gerekli planlamaları yaparak personelin sevk ve idaresini sağlar.
e) Yönerge hükümleri ve Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda birimlerin işletimini ve düzenini sağlar.
f) Birimler ile ilgili defter ve belgelerin zamanında ve usulüne uygun olarak düzenlenmesini sağlayarak, her 3 (üç) ayın son iş gününde, İşletme 3 (üç) aylık Bilançosu ve Gelir Tablosunu Yönetim Kurulu Başkanına sunar,
g) İşletmenin yükümlülüğü olan vergi, fon, aidat, prim ve benzeri mali yükümlülükleri süresi içinde yerine getirilmesini sağlar.
h) Birimlerin işletilmesi ile ilgili talimatlar hazırlayarak yönetim kurulunun onayına sunar.
ı) Birimlerde gıda güvenliği sistemlerinin uygulanmasından, personel ve hizmet yeri hijyeni ile birimlerde hammadde, yarı mamul ve mamul maddelerinin sağlığa uygunluk ve sanitasyonundan Birim Sorumluları ile birlikte İşletme Müdürü sorumludur.
Birim Sorumlularının Görev ve Sorumlulukları
Madde 16- İktisadi İşletmeye bağlı birimlerde sevk ve idareden sorumlu, Birim Sorumlusu görevlendirilir. Görevlendirmeler Yönetim Kurulunun kararı ve rektörün onayı ile Üniversite personelleri arasından yapılır.
a) Sorumlu olduğu birimde, Gıda Güvenliği Sistemlerinin uygulanmasından, personel ve hizmet yeri hijyeni ile hammadde, yarı mamul ve mamul maddelerinin sağlığa uygunluk ve sanitasyonundan sorumludur.
b) Sorumlu olduğu birime ait gelirlerin tahsili ve giderlerin takibinden sorumludur.
c) Sorumlu olduğu birimin iç ve dış güvenliği ile ilgili gerekli tedbirleri alır veya aldırır.
d) İşletme Müdürüne karşı sorumlu olup, İşletme Müdürünün verdiği diğer görevleri yapar.
Muhasebe Görevlisi
Madde 17- İşletmenin gelir ve gider işlemleri ve diğer malî işlemlere ilişkin kayıtları usulüne uygun, saydam ve erişilebilir şekilde tutmak, belge ve bilgileri her türlü müdahaleden bağımsız olarak düzenlemek, yönetmelik gereğince düzenlenmesi gereken belge ve bilgileri, belirtilen sürelerde ilgili yerlere düzenli olarak vermek ve diğer mevzuatla verilen görevleri yapmak üzere görevlendirilen ve yönetim kuruluna karşı sorumlu olan kişidir.
Muhasebe Görevlisi olarak atanacakların nitelikleri
Madde 18- Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca işletilen Sosyal Tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esas ve usullere uygun olarak; muhasebe işlemlerini yapmak üzere idari personel görevlendirilmesi halinde, Üst Yönetici tarafından 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre görevlendirilecek idari personelde;
a) En az iki yıllık yükseköğrenim görmüş olmak.
b) Tekdüzen muhasebe uygulamaları konusunda tecrübeli olmak.
c) Görevin gerektirdiği bilgi ve temsil yeteneğine sahip olmak şartları aranır.
Yönetim Kurulu kararı ile 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’na göre yetki almış serbest muhasebeci mali müşavire ücreti karşılığı muhasebe işlemleri yaptırılabilir.
İktisadi işletmeye bağlı birimlerin muhasebe kayıtları tek muhasebe görevlisi tarafından her birim için ayrı tutulur. Kullanılacak muhasebe programı istenildiğinde her birim için ayrı ayrı, istenildiğine tüm birimler için konsolide mali tablo ve veri üretme özelliğine sahip olmalıdır.
Satın Alma Görevlisinin Görev ve Sorumlulukları
Madde 19- Satın alma görevlisi aşağıdaki görevleri yapar:
a) Alıma konu olan mal veya hizmetle ilgili numune alır, fiyat araştırması yapar ve piyasa fiyat araştırma tutanağını düzenler.
b) Doğrudan temin yoluyla yapılmasına karar verilen satın alma iş ve işlemlerini yapar.
c) Arızalı, defolu ve bozuk çıkan malzemeleri aldığı yerden değiştirir.
d) Hazırlanan ödeme ve satın alma belgelerini muhasebeye teslim eder.
e) İşletme Müdürü tarafından verilen diğer görevleri yapar.
Kasa Görevlisinin Görev ve Sorumlulukları
Madde 20- Kasa görevlisi aşağıdaki görevleri yapar:
a) Mal ve hizmetlere ait satış tahsilatlarını yapar ve nakit satış tutarını banka hesabına yatırır.
b) Fatura ve tahsilat makbuzu düzenler.
c) Günlük Z raporlarını ve elektronik ortamda yapılan satışlara ait raporları alır, düzenler ve muhasebe görevlisine teslim eder.
d) Birim sorumlusu tarafından verilen diğer görevleri yapar.
Muayene ve Kabul Komisyonunun görev ve sorumlulukları
Madde 21- Muayene ve Kabul Komisyonu aşağıdaki görevleri yapar:
a) Muayene ve kabul komisyonu, yönetim kurulu tarafından belirlenen biri başkan, biri işin uzmanı olmak üzere en az 3 (üç) kişiden oluşur.
b) Muayene ve kabul komisyonu, yüklenici tarafından işletmeye teslim edilen mal veya işin istenilen özelliklerde olup olmadığını inceler, özellikleri dolayısıyla kısa sürede nitelikleri değişebilen veya günlük teslime konu olan malların muayene ve kabul işlemlerine öncelik verilir.
c) Muayene ve kabul işlemlerinde 19.12.2002 tarih ve 24968 sayılı resmi gazetede yayınlanan “Mal alımları Denetim Muayene ve Kabul İşlemelerine dair Yönetmelik”, Hizmet Alımları Muayene ve Kabul Yönetmeliği” 04.03.2009 tarih ve 27159 sayılı Resmi gazetede yayınlanan “ Yapım İşleri Muayene ve Kabul Yönetmeliği” hükümleri kıyasen uygulanır.
Diğer yardımcı personel
Madde 22- İhtiyaç halinde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ hükümleri de dikkate alınmak suretiyle, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13/b-4 maddesine göre personel görevlendirmesi yapılabir veya 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre İktisadi işletme yönetim kurulunun kararı ve Rektörün onayı ile yardımcı personel istihdam edilebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mali Hususlar ve Genel Esaslar
Hizmetlerin Yürütülmesi
Madde 23- Hizmetler, Yönetim Kurulunun gözetiminde, İşletme Müdürü tarafından yürütülür. İşletme Müdürü bu görevi Birim Sorumluları aracılığı ile yerine getirir. Yönetim Kurulunca gerekli görülen işlerde, çalışan (işçi), sözleşmeli, vasıflı ve kısmi zamanlı personel de çalıştırılabilir. İktisadi İşletme tarafından düzenlenecek kurs, seminer, gezi vb. tüm faaliyetler için ilgili alanda hizmet vermek üzere Rektörün görevlendireceği Üniversite personelinden yararlanılabilir.
Mali İşler
Madde 24- İktisadi İşletmenin Alım, ödeme, tahsilat, avans, banka ve kasa sayım işlemleri aşağıda belirtildiği şekilde gerçekleştirilir:
a) Mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, Kamu ihale Kurumunca her yıl belirlenen parasal limiti aşmamak kaydıyla Yönetim Kurulunca belirlenen parasal sınıra kadar, piyasa araştırması yapılıp onay alındıktan sonra, Doğrudan Temin Yöntemiyle gerçekleştirilir.
b) Satın alma işlemlerini yürüten personele yılı parasal sınırlar Tebliğinde Özel Bütçeli İdareler/ Yüksek Öğretim Kurumları /Sağlık Kültür Spor Daire Başkanlıkları İçin belirlenen ön ödeme sınırını geçmemek üzere Yönetim kurulunca belirlenen tutarda avans verilebilir. Ön ödemenin kullanılması harcanması ve kapatılması hususlarında “Ön Ödeme Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik” Hükümleri uygulanır.
c) Hizmetlerin yürütülebilmesi için, bankalarda açılan hesaplardan, para çekme, ödeme, havale, hesap açma-kapatma ve Pos cihazı başvurusu yapma gibi işlemler Yönetim Kurulu Başkanı ve İşletme Müdürünün birlikte atacağı çift imza ile yapılır.
d) İşletme faaliyetlerinden elde edilen gelirler, birimler itibarıyla ayrı hesaplarda izlenir.
e) İşletmenin nakit yönetimi Kamu Haznedarlığı Tebliğinde belirtilen esaslara uygun olarak yürütülür. Günlük nakit ihtiyacı ve vadesiz hesapta tutulacak miktar Yönetim Kurulunca belirlenir.
f) İşletmede tahsilat yapan görevliler, limitlerin altındaki tahsilatı en geç üç gün içinde, limitlerin üzerindeki tahsilatları ise aynı gün içinde işletmenin banka hesabına yatırmak zorundadır.
g) Birim kasalarında bulunan nakit, ayda bir defadan az olmamak üzere, İşletme Müdürü veya görevlendireceği bir personel ile birim sorumlusu tarafından belirsiz günlerde sayım yapılmak suretiyle kontrol edilir ve sayım sonuçları bir tutanakla tespit edilir.
h) Yönetim Kurulunun aksine bir kararı olmadığı takdirde, yıl sonunda oluşan dönem net karının tamamı İktisadi İşletme sermayesine eklenir.
ı) Tüm ürün ve hizmet bedelleri, İşletme Müdürünün teklifi üzerine Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Fiyat tespitinde öğrenci, kurum personeli, diğer kamu personeli ve sivil vatandaş gibi fiyatlar belirlenebilir.
j) Yönetim kurulunca belirlenen ve ilan edilen fiyat tarifesinden 4736 sayılı kanun hükümleri dışında herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanamaz. Kamu hizmetlerinden mevzuata uygunluk gösterecek şekilde ücretsiz veya indirimli olarak faydalanabilecek kurum ve kişiler hakkında ilgili mevzuatlar çerçevesinde yönetim kurulu yetkilidir. Ancak, Gaziantep Üniversitesi tarafından bizzat veya işbirliği çerçevesinde düzenlenen bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal etkinlikler ile bu etkinliklere katılımcı olarak davet edilenlerden, konuklardan ve diğer kullanıcılardan ücret alınmaması veya belirlenecek oranlarda indirimli ücret alınması ancak Yönetim Kurulu kararı ve Rektörün onayı ile yapılabilir.
Muhasebe Kayıtları Defter ve Belgeler
Madde 25-
a) İşletmenin muhasebe kayıtları, bilanço esasına göre tek düzen hesap planına göre tutulur.
b) Muhasebe kayıtları, defter ve tüm belgeler ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
düzenlenir ve vergi kanunlarında aksine hüküm olmadıkça on yıl muhafaza edilir. Gelir ve giderlerde hesap dönemi 1 Ocak’ta başlar, 31 Aralık’ta sona erer.
Gelirler
Madde 26- İşletmenin gelirleri şunlardır:
a) Satış gelirleri.
b) Organizasyon gelirleri.
c) Kiralama gelirleri.
d) Hizmet gelirleri.
e) Faiz gelirleri.
f) Bağışlar.
g) Diğer gelirler.
Giderler
Madde 27- İşletmenin giderleri şunlardır:
a) Mal ve Hizmet alım giderleri.
b) Demirbaş alım giderleri.
c) Yapım, bakım ve onarım giderleri.
d) Personel ücretleri, fazla mesai ödemeleri ve diğer personel/ücret giderleri.
e) İşletmenin işletilmesiyle ilgili vergi, resim, harçlar ve diğer yasal giderler.
f) İşletme yönetim ve muhasebe giderleri.
g) İşletmenin elektrik, su, ısınma gibi cari giderleri.
h) Yönetim Kurulunca alınacak karara istinaden yapılacak olan ve yukarıdaki giderler arasında yer almayan diğer giderler.
ı) Yıllık kardan geçmiş yıl zararları, muaccel hale gelmiş borçlar veya vadesi dolacak borçlar ve işletmenin faaliyetlerini sürdürmesi için gereken kaynaklar dışında kalan tutarlar Üniversitenin mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde kullanılmak üzere İktisadi İşletme Yönetim Kurulunun teklifi ve Rektörün onayı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı hesaplarına aktarılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Birleşemeyecek görevler
Madde 28- Yönetim Kurulu Başkanlığı, İşletme Müdürlüğü ile Muhasebe Görevlisi görevi aynı kişide birleşemez.
Personel istihdam edilmesi
Madde 29-
a) İşletmede, bedeli işletme gelirlerinden karşılanmak üzere Yönetim kurulunun kararı ve Rektörün onayı ile tam zamanlı veya yarı zamanlı personel istihdam edilebilir. İstihdam edilen personele ödenecek olan ücret, mesleki bilgiler ve iş tecrübeleri dikkate alınarak, Yönetim Kurulu Kararı ve Rektörün onayı ile belirlenir.
b) Bu şekilde çalışan personelin hesaplanan ve her yıl sonunda güncellenen kıdem/ihbar tazminatı karşılıkları bankada açılacak ayrı bir hesaba yatırılır. Hesapta toplanan tutarlar kıdem/ihbar tazminatı ödemeleri hariç başka amaçlarla kullanılamaz. Hesapta bulunan tutarlar kamu haznedarlığı yönetmeliği hükümleri çerçevesinde değerlendirilebilir.
c) İktisadi İşletme, Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü hallerde yevmiyeli personel (temizlik personeli, garson vb.) çalıştırabilir. Bu şekilde çalıştırılacak personel için ödenecek olan ücret Yönetim Kurulu Kararı ile belirlenir.
Taşınır İşlemleri
Madde 30- Ticari malların ambarda muhafazasında veya satışı esnasında oluşabilecek, Ticaret Odasının belirlediği oranda fire, zayi ve çalıntılar, İşletme Müdürünün teklifi ve Yönetim Kurulunun kararı ile stoklardan düşülür. İlgili personelin sorumluluğu olan durumlarda zarar ilgilisinden tahsil edilir.
a) İşletmelerce edinilen taşınırların kayıtlara alınmasında, verilmesinde ve izlenmesinde 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
b) İşletme bünyesinde 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri kapsamında kurumlar vergisi mükellefiyeti tesis edilmiş olan sosyal tesisler tarafından edinilen dayanıklı taşınırlar için ayrılan amortisman, maddi duran varlıkların kayıtlı değerlerine eşit hale geldiğinde ilgili muhasebe hesapları ile ilişkilendirilmek suretiyle yükseköğretim kurumu taşınır birimine devredilebilir.
İhale işlemleri
Madde 31- İşletmenin faaliyetleri ile ilgili olarak alınan mal ve hizmetlere ilişkin 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Hükümleri uygulanır.
Tesis Bakım Onarım Giderleri
İktisadi işletme birimlerince kullanılan tesis ve binaların her yıl İktisadi İşletme Yönetim kurulunca belirlenen tutarın üzerinde olan bakım onarı ve diğer yapım işleri, bedeli İktisadi İşletme Birimi bütçesinden karşılanmak üzere Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
Hatalı ödemeler
Madde 32– İşletme tarafından yapılan ödemelerin mevzuata aykırı olarak yapıldığının sonradan anlaşılması halinde tespit edilen kamu zararları hakkında 19.10.2006 tarihli ve 26324 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
Yönergede hüküm bulunmayan hususlar
Madde 33- Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde, genel hükümler uygulanır.
Yürürlükten Kaldırma:
Madde 34-Bu Yönergenin yürürlük tarihinden itibaren 4.maddede sayılan İktisadi İşletme birimlerince yayınlanmış tüm Yönerge ile Esas ve usuller yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 35- Bu Yönerge Üniversite Senatosunda kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 36- Bu Yönerge hükümlerini Gaziantep Üniversitesi Rektörü yürütür.